fredag 7 november 2008

23 dagar till Advent - 48 dagar till Jul

Bild från Countrystyle


Om 23 dagar är det dags att tända det första ljuset.

När jag var liten var det ju de 4 smala ljusen som gällde, man varierade mellan röda eller vita. Bara på advents söndagarna tändes ljusen, annars stod de bara där.
Hur gör ni?
Tänder ni bara på söndagen?

Jag gillar ideén med blockljus o fina etiketter med siffror på. Då kan man tända ljusen varje kväll o de räcker ändå hela december.
Med smala ljus gillar jag också att tända varje dag, fast då får man byta ut ljusen. De brinner ju ner snabbt..
Jag tycker det är fint när man ser att ljusen är olika långa. Att man ser vilken advent det är fast ljusen inte är tända - om man mot förmodan skulle tappa räkningen ;)
Här kommer några av årets favoriter, från Countrystyle, se länk till höger!

Vilken gillar Du bäst?






Bilderna ovan är från Countrystyle!


Eller kanske en charmig julgris från Elsas Hem?
Hemma hos oss brukar vi ha ett Dag-för-dag ljus som vi tänder varje frukost under decenber.
Det här vill jag ha, Från Maileg. Köp det hos Elsas Hem!



Dessa blir också fina att ha framme, utom räckhåll för barnen såklart!
Perfekt att sedan bara fylla på...

Jag längtar...

Kram Jeanette

10 kommentarer:

Anonym sa...

Ljus... funderade på det med och kom på att jag brukar ha de smala, vita kronljusen (100% stearin, mycket viktigt:))om det är jag som har släktens julmiddag. Då står adventsstaken till höger på julbordet bland keramikskålar och flätade korgar. Har en antik modell på fot, men den är röd... borde måla den vit. Förra året blev det mini-blockljus på silverbricka, det var inte min bästa idé,hihi. Svägerskan har fyra, riktigt stora blockljus på flytved, en grå planka som är bruten i ändarna -enkelt, superfint. Plåtsiffrorna är såååå fina - de vill jag ha på blockljus, jag tror det blir så i år... Men jag har några dagar på mig att ändra mig:)

Anonym sa...

anonym... Angelica

Makena sa...

Blockljusen var finast! Tänk om man skulle ha sådana i år och inte bara den gamla vanliga staken vi alltid haft ;-)

Kram!

Lallamen sa...

Jag gillade den runda. Har antagligen någon slags liten störning ;-) för jag har oftast haft runda adventsljusstakar. Min favorit är en trävariant som min farfar svarvat men jag är lite skraj att glömma ljusen så jag har inte vågat använda den på senare år.

Lallamen sa...

förresten - tändstickor får du låta bli att köpa före julmarknaden. Jag har ett litet projekt... ;-)

Livets njutning sa...

Hej!

Jag har ljusstaken från den tredje bilden som du visar. Den kommer jag att tända varje söndag. Sedan har jag en bricka med 4 blockljus med siffror som jag kommer att tända varje dag. Och så har jag också dag-för-dag ljusstake som vi kommer att tända varje morgon liksom du.

Många ljus ja. Men det blir bara mysigt. ;) Jag längtar också.

Kram Jenny

Anonym sa...

Tänk när man var liten och tog fram adventsljusstaken i vit plåt och dekorerade den med mossa och små svampar... det var alltid samma ljusstake, men nu för tiden finns det ju så otroligt många att välja emellan och jag vet inte riktigt hur många jag har hunnit samla på mig nu genom åren... Det där med att ha samma varje år har liksom bytts ut mot nytt varje år... Jag gillar i alla fall den första bilden du visar med hängen till blockljusen. En sådan skulle jag kunna tänka mig i år!

Ha en härlig helg!
Kram

♥ Fyra årstider sa...

Countrystyle är en underbar butik..bloggar om dem i min julblogg.
Kram Lotta

Hannele på Hisingen sa...

Till Advent vill man ju gärna ha det mesta klart, hänga upp julgardiner och sånt, så man hinner njuta länge.

Hem och Lycka sa...

Oj vad svårt, zinkvarianten är nog min favorit men de andra är också fina. Fuskar lite och tänder ibland även de andra dagarna, har svårt att låta bli ;-) kram