lördag 6 september 2008

Hösttecken

Den här veckan har det ju verkligen varit höst, dvs." regn-blåst-klafs i geggan-med-stövlar" ena dagen, "soligt-skönt-med-promenad" andra dagen.

Gissa vilken dag det här är?



Andra hösttecken i vardagen är :

* hitta vantar till 4 skolbarn varje morgon , o till mig
* säsongsbyte av klädkartonger i klädkammaren - upp på vinden
* barnen börjar bli förkylda
* låda från H&M postorder anländer med vantar, täckbyxor o munkjackor
* de mörka ringarna under ögonen går inte att dölja med concealer längre
* vad ska jag ha för stövlar/boots i höst - fjolårets favoriter gick sönder :(
* blir så sugen på choklad

Eftermiddagarna blir ju lite annorlunda när höstvädret gör sig påmint.
I fint väder är ju barnen mer ute, nu blir det mer att man är inomhus o då blir det lättare "tråkigt" o konflikter .
Men då gör "dagis-fröken Jeanette" come back!!
Alltid bra med en utbildning att falla tillbaka på!! Haha!

Det är nu jag sätter igång o gör gipsfigurer som barnen o deras kompisar gärna målar med vattenfärg.
Lille Ed kör även kropps-målning o blåa slingor i luggen!!





Vi gör play-do deg, sparar gamla toa-rullar, laddar med ritpapper från IKEA o dammar av alla spel som legat på hyllan lääänge.
Skriver även listor på pysselmaterial som måste inhandlas.
Jag älskar listor!

Jag gillar att vara en aktiv förälder men här blir man ju lite ofrivilligt aktiv...
För även om inte jag målar o degar så blir det ganska mycket mer att sopa upp o gnugga bort från köksbordet än lite fil o o´boy fläckar !!
(Måste skriva i vax-duk på inköpslistan.)

Detta resulterar även i att jag är såå trött på kvällarna.

När vi lagt barnen o tänt ljus, tagit fram kaffe o en bit Daim - då är det fantastiskt!!
Mannen undrar om vi kanske ska kolla på en film - jag äälskar film!!
Vi ser inledningen, jag lägger mig lite skönt i soffan - filmen verkar vara kanonbra.
Sen... Vad hände? Är filmen slut??
"-Mmm... Du somnade, IGEN!", säger mannen lite halvt missnöjd sådär.

I andra familjer har jag förstått att det ofta är mannen som somnar o frun sitter med kaffet o tända ljus, ensam o skrattar åt filmen i takt med mannens snarkningar.
Hos oss är det inte så.
Men jag tror inte jag snarkar...

Hörs snart!
/Jeanette

Inga kommentarer: