onsdag 8 oktober 2008

Bull mamman




Inspirerad av bloggar-systrar o deras mumsiga bakverk kommer även ett recept från mitt kök!

Jag älskar bullar.
Kanelbullar, vaniljbullar, Wienerbullar, alla bullar helt enkelt!

Här får ni receptet på Fru Bråttoms Bullar!

ugn 250 grader

100 gr smör
3 dl mjölk
50 gr jäst
1 ägg
0,75 dl strösocker
0,5 tsk salt
8 dl vetemjöl
(ev. stött kardemumma)

Fyllning: ( brukar göra dubbel)
50 gr smör
0,5 dl strösocker
(ev. lite vaniljsocker)
Blanda ihop i en skål.

Smält smör o blanda i mjölk, låt det bli fingervarmt.
Smula i jäst, häll på smör/mjölk o blanda.
Tillsätt ägg o övriga ingredienser. Mjölet sist.
Arbeta degen kraftigt.
Ner med rullade släta degbullar i bullformar.
Tryck med fingret ett "hål" i mitten o tryck ner en klick fyllning i hålet.

Låt jäsa under bakduk 30-45 minuter.

Pensla med ägg, ev pärlsocker på.

Grädda ca 8 min, mitt i ugnen.

Hoppas du gillar dem lika mycket som jag!!

Kram Jeanette



Inga kommentarer: